FRN ska enligt lag pröva tvister om skadestånd eller nedsättning av provision som förs mellan konsument och fastighetsmäklare, om det är konsumenten som har begärt att FRN ska pröva tvisten.
FRN får enligt sina stadgar även pröva tvister om skadestånd eller nedsättning av provision mellan näringsidkare och fastighetsmäklare. Vid bedömningen om en kommersiell tvist ska upptas till prövning beaktas om mäklarens motpart bedriver en mindre rörelse och därmed har en med konsument likartad ställning. Vidare får tvister mellan två fastighetsmäklare om rätt till provision prövas.
FRN får också pröva tvister om provisionskrav mellan en fastighetsmäklare och en uppdragsgivare. Om det är fastighetsmäklaren som har begärt att tvisten ska prövas, och uppdragsgivaren är konsument, får sådana tvister dock bara prövas om konsumenten förklarar att han eller hon vill medverka i prövningen. Detta är naturligtvis helt frivilligt.
I 7 § i FRN:s stadgar beskrivs närmare vilka typer av tvister som nämnden kan pröva.
FRN tillämpar gällande svensk lagstiftning och rättspraxis från svenska domstolar i sina avgöranden. I konsumenttvister grundas besluten primärt på 3 kap. 24 och 25 §§ fastighetsmäklarlagen (2021:516) och därmed anknuten rättspraxis, vilket även framgår av nämndens behörighetsgrunder, se FRN:s stadgar § 7.
För närvarande tar det i snitt cirka 150 dagar från det att ett ärende anmälts till FRN till dess att FRN meddelar sitt beslut. Handläggningstiden för ett enskilt ärende beror dock i hög grad på faktorer som rättsfrågornas komplexitet, omfattningen av materialet parterna ger in och FRN:s behov att klargöra frågor under handläggningen. Handläggningen av ett ärende kan därför ta såväl längre som kortare tid än snittet.